Omgangsvormen

Wie goede omgangsvormen heeft straalt klasse uit

Of het nu gaat om het eerste contact met klanten of een etentje met een bekende – in elke situatie is het belangrijk, dat u de juiste toon treft. Wie de regels kent en ze beheerst, heeft meer succes. Lichaamstaal helpt u, om op hetzelfde niveau als de klant te communiceren.

U leert in deze opleiding welke omgangsvormen vandaag de dag gelden en hoe u een positieve atmosfeer voor gesprekken en onderhandelingen schept. Daarbij staat uw persoonlijkheid op de voorgrond.

Inhoud
Deel 1; Omgangsvormen en lichaamstaal
Geschiedenis van de etiquette
Echtheid; wie definieert de omgangsvormen?
De eerste indruk; van doorslaggevende betekenis
Wie begroet wie? Het juiste voorstellen en introduceren
De kunst van ‘small-talk’
De hiĆ«rarchie in firma’s en de klant als koning
Het sollicitatiegesprek
Het dagelijks leven; e-mail, social media en telefoon
Lichaamstaal in de praktijk; welke taal spreekt mijn lichaam

Deel 2; Tafelcultuur
Officiƫle uitnodigingen, begroeting en plaats
Hoe houdt u een tafelrede
Volgorde van servies en bestek, welk glas waar?
Het bezoek aan het restaurant, het betalen en fooi
Tafelcultuur in de praktijk
Overhandiging van het certificaat