Een frisse blik op uw garderobe

Winkelen met een persoonlijke styliste; een frisse blik op uw garderobe

Droomt u er ook van om eens te mogen winkelen met een professional? Iemand die kijk op de zaken heeft en niet te beroerd is om een duidelijk “nee” te geven, als u mis grijpt?  In deze blog staat beschreven wat een personal shopper voor uw garderobe kan betekenen.

Een personal shopper als beloning

“Na het kleur- en stijladvies, dat ik onderging als jonge vrouw, dacht ik voor altijd “bij de tijd” te zijn”. Dit is één van de reacties die ik ontving tijdens mijn cursussen. Een paar jaar later echter veranderde een aantal zaken in het leven van deze cursiste. Een man en twee kinderen werden toegevoegd en zij bleef thuis om voor de kinderen te zorgen. Het dagelijks leven met alle ups en downs hielden haar bezig, maar ook haar veranderende lichaam. Slenterend door de winkels vond ze niet echt iets en steeds meer dacht ze aan een opfriscursus, via haar oude kleur- en stijladviseuse of, nog beter, een persoonlijke styliste die haar van de vertrouwde yogabroek in een modieuze outfit zou helpen. Deze oud-cursiste had een doel; eerst wat kilo’s kwijt en als beloning: een personal shopper.

Andere tijden!

Als styliste ben ik altijd blij met feedback van mijn cursisten. In de afgelopen jaren heb ik herhaaldelijk geconstateerd dat veel klanten geïnspireerd aan de slag gaan met de nieuw vergaarde kennis. Met alle tips nog vers in het geheugen en een persoonlijke stylegids in de tas, worden middagen al winkelend doorgebracht. Toch lukt het niet iedereen om dan die switch te maken van “plain Jane” naar die dame die hoofden doet draaien. Zij hebben toch behoefte aan iemand die direct naar de juiste winkels loopt en daar, met advies en ondersteuning, meekijkt bij het aanschaffen van die geschikte garderobe.

Oude patronen bieden zekerheid

Mijn ervaring heeft mij geleerd dat hoe langer men wacht met de switch naar een nieuwe garderobe, hoe lastiger het wordt. Mijn cursisten raad ik altijd aan om snel aan de slag te gaan en het enthousiasme dat er tijdens de cursus was, meteen om te zetten naar daden. Hoe langer men wacht met het toepassen van deze nieuwe kennis, hoe eerder de oude gewoonten er weer insluipen en men vast zal houden aan oude, vertrouwde kleding. Dit is precies zo’n moment, waarop een persoonlijke styliste uitkomst kan bieden.

Aan de slag!

Een styliste kan mensen op meerdere gebieden ondersteunen. Wat altijd weer heel dankbaar is, is om iemand te helpen met de keuze van zijn of haar kledingkeuze voor een sollicitatiegesprek. De eerste aandacht moet uitgaan naar de kledinggewoonten binnen het bedrijf. Met dit gegeven als basis is het leuk om een outfit te complementeren door er een persoonlijke touch aan te geven, waarmee de klant met zelfvertrouwen het gesprek aan kan gaan.

Met mijn oud-cursiste die, enkele kilo’s lichter, zichzelf “trakteerde” op een nieuw consult heb ik diverse leuke middagen doorgebracht. Als opdracht had ik haar meegegeven om de kleding die ze wilde behouden te sorteren en op kleur te hangen. Later vertelde ze mij, dat dit alleen al voor veel voorpret zorgde. Mijn cliënte stond open voor nieuwe tips, maar het gaf haar ook vertrouwen dat ik haar in veel van haar keuzes positief kon bevestigen; de basis van destijds voldeed nog steeds. Van diverse kledingstukken werd definitief afscheid genomen, maar daarvoor in de plaats kwamen nieuwe, waardevolle tips om de basis te complementeren. Een middagje shoppen deed vervolgens de rest.

Voor veel klanten kan het ruime aanbod van kleding, dat ook nog eens zeer snel wisselt, een belangrijke hindernis zijn bij hun aankopen. Vooral dames van middelbare leeftijd willen een beheersbare selectie in plaats van zich steeds weer te moeten begeven in de wereld van trends en hypes. Op dit punt kan een persoonlijke styliste een grote hulp zijn. Zij weet de weg in deze wereld en gaat voor u aan de slag, met uw wensen en portemonnee als uitgangspunt. Een leuke bijkomstigheid is dat u geattendeerd wordt op kledingstukken, die u waarschijnlijk zelf niet eens opgemerkt zou hebben. Helemaal belangrijk is dat zij voor u werkt en zich niet, zoals de winkelmedewerkster, druk hoeft te maken om verkoopcijfers en u iets aanbeveelt waarvan u spijt kunt krijgen.

… en dan de kleedkamer

Voor mij persoonlijk is het moment dat de klant uit de kleedkamer wandelt, nog altijd een magisch moment. We zijn er dan nog niet. De volgende vragen houd ik bij de beoordeling in gedachten:

• Is dit authentiek?

• Wordt iemand hier gelukkig van?

• Wat zegt de lichaamstaal?

• Is mijn cliënt zelfs de grootste fan van de nieuwe look?

Als het resultaat goed voelt, is de keuze snel gemaakt.
Is het bovenstaande herkenbaar voor u? Ik help u graag.




Kommentare

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *